Om mindfulness
Første afsnit
Gennem en personlig beretning vil jeg redegøre for, hvordan jeg forstår mindfulness og meditation, ud fra træning, undervisning og læsning.
Man kan påvirke sig selv gennem tanker
Som sytten årig (1973) fandt jeg en bog i en bogkasse. ”Ved tankens kraft” hed den. Den handlede om hypnose, og hvordan man kunne påvirke sig selv med tanker.
Jeg lærte mig selv at falde i søvn på 10 åndedrag. Jeg forberedte mig til eksamen ved at sidde og forestille mig situationen, mærke det forestillingen vækkede i mig og så gennemspille situationen i det indre. Jeg forestillede mig, at jeg ville forstå opgaven, høre hvordan min lærer og censor prøvede at hjælpe mig, og at jeg ville kunne huske, hvad jeg havde lært. Jeg brugte samme teknik, når jeg skulle noget, jeg var nervøs for. Fx da jeg skulle stå på vandski, brugte jeg noget tid om morgenen, på at forestille mig, at jeg havde føling med skiene, slappede af og automatisk gjorde det rigtige. Til instruktørens og min egen store overraskelse, blev jeg stående på vandski så længe, at mine lår syrede fuldstændig til, og til slut slap jeg linen og landede i god stil.
Oplevelser som disse satte en søgen i gang og jeg læste en masse om emnet.
I forbindelse med en psykospirituel festival i Thy lejren var jeg på en meditationsworkshop, hvor en af øvelserne var, at man skulle ligge med fødderne mod en anden persons fødder, og så lade opmærksomheden vandre op i den andens ben. Jeg oplevede, at mine ben ligesom blev fyldt op med vandtryk. Den oplevelse satte mig i gang med at meditere hver dag, hvilket jeg har gjort siden, med vekslende intensitet, men altid med en vedholdenhed i forhold til at passe en daglig praksis.
Min forståelse af mindfulness/meditation er følgende:
Det er en måde at opdage sig selv på, og blive gode venner med dét man opdager. En hjælp til at undersøge om man opfører sig ordentligt i verden, og hvis man opdager – og det gør man tit – at man ikke gør det, hverken over for sig selv eller andre, kan meditation hjælpe en til at blive mere venlig og omgængelig.
Af andre gevinster kan nævnes:
Man bliver mere fokuseret og afspændt. Man kan bruge øvelser til at reparere sig selv, når det – igen – er gået galt med mere aktivitet, end man kan tåle. Meditation giver dybde i oplevelsen af livet, naturen og andre mennesker. At have tid til at meditere og få undervisning i det, er noget af det, der rører mig dybest.
Dette er første afsnit af min personlige beretning om hvordan jeg forstår mindfulness og meditation, ud fra træning, undervisning og læsning.